Stina Schmidt & Duo Askou // Andersen
3. december 2024
kl. 19.30
Ulse kirke, nær Haslev
Duo Askou // Andersen
15. december 2024
kl. 14.00
Marslev kirke, 5290 Marslev
Stina Schmidt & Duo Askou // Andersen
19. december 2024
kl. 19.00
Sinding kirke, nær Herning
Vinterens Stemme Duo Askou // Andersen
18. januar 2025
kl. 16.00
Skellebjerg kirke
Vinterens Stemme Duo Askou // Andersen
19. januar 2025
kl. 16.00
Darum kirke
Duo Askou // Andersen
1. februar 2025, kl. 14.30
Paarup kirke, Odense NV
Få det fulde overblik over vores fremtidige koncerter på facebook ...
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.
Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat.
Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique.
Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat.
Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
I 2014 udgav DuoAskou//Andersen cd’en SOM EN FORÅRSNAT med danske og nordiske sange, salmer og folketoner i egne instrumentale arrangementer på pladeselskabet Gateway.Udgivelsen blev valgt tilUgens CD på Danmarks Radios P2, hvor den fortsat bliver hyppigt spillet. "Det er indlysende enkelt og smukt, og de to instrumenter klinger skønt sammen" skrev DR P2 i deres præsentation af cd’en.
Dr.dk/p2
Berlingskes musikredaktør Søren Schauser placerede cd’en i toppen af sin liste over Årets 10 bedste danske klassiske udgivelser med ordene: “Kendte melodier som »Underlige aftenlufte«, »Solen er så rød, mor«og »I Danmark er jeg født« kan virkelig være tæt musik! Hanne Askou på violin og Frode Andersen på accordeon spiller kønt og har selv sørget for de analytiske arrangementer.”
b.dk
Under overskriften Gode melodier og god besked skrev Kristeligt Dagblads anmelder Peter Dürrfeld i sin anmeldelse af cd’en: "Det er en ualmindeligt indtagende og tilgængelig cd (...) der går lige i øret - og hjertet - på lytteren.""På ”Som En Forårsnat” udsættes 19 nordiskesange, salmer og folkemelodier for det måske lidt usædvanlige, men smukke og virkningsfulde samspil mellem en harmonika og en violin i virtuosklassen. Kunne de dog ikke spille lidt forkert en gang i mellem, kan man gribe sig i at tænke. Men tænk, det tror jeg faktisk ikke, de gør.
"Allan E. Petersen"
Højdepunkterne på 'Som en forårsnat' er mange og forskellige. Der er spillemandsmusikken: Tre danse fra Rasmus Storms nodebog, dansemusik fra 1700-tallet, spillet enkelt og elegant, og uden alt for meget halm i træskoene, så man netop fornemmer, hvor kort vejen var fra bondebal til gilde hos borgerskabet og fest på slottet. Og så er der også nogle af Weyse og Carl Nielsens allermest skattede sange - blandt andet aftensange som 'Solen er så rød, mor' og 'Der står et slot i Vesterled'
Malene Wichmann, Danmarks Radio, P2
Helge Baun Sørensen, programvært på DR P2
I oktober 2016 udkom Duo Askou//Andersens andet album Vinterens Stemme med danske sange, salmer og folketoner. Det indeholder instrumentale arrangementer af melodier fra Højskolesangbogen af blandt andre Carl Nielsen, Oluf Ring, Th. Aagaard og Thomas Laub.Blandt titlerne er kendte sange som Spurven sidder stum bag kvist, Der er ingenting i verden så stille som sne, Det er hvidt herude, Sig nærmer tiden, Mit hjerte altid vanker og mange flere.På cd'en er der også traditionel nordisk folkemusik efter spillemændene Sven Donat, Hans Brimi og Rasmus Storm samt to nye kompositioner over sange af Thomas Laub, skrevet til duoen af komponisten Peter Bruun. Vinterens Stemme blev, i lighed med forgængeren, i december 2016 udvalgt på musikanmelder Søren Schausers liste over Årets 10 bedste klassiske udgivelser (både bøger og cd'er) i Berlingske.
Hanne Askou, violin, kommer fra Vestjylland og er uddannet ved Det Fynske Musikkonservatorium i Odense. En del af studieårene tilbragte hun på Sibelius Akademiet i Helsinki og fortsatte her sine post graduate studier.
Efter videregående studier i solistklassen med ophold bl.a. i Rom og Athen, debuterede hun ved en anmelderrost og radiotransmitteret debutkoncert som solist med Odense Symfoniorkester i Poul Ruders’ 1. violinkoncert, dirigeret af Baldur Brönnimann. Hun er elev af docent Marianne Granvig, Odense, daværende professor Peder Elbæk og spanske Felix Ayo, professor i Rom.
Kammermusik, ensemblespil og solistoptrædener har siden udgjort Hanne Askous primære virke. Hun spiller jævnligt med forskellige danske symfoniorkestre og ensembler og har desuden gennem mange år fungeret som instruktør for Herning Amatørsymfoniorkester under Herning Musikskole. Herudover formidler hun også sin viden om musik i skrift og tale og udfører konsulentopgaver for større institutioner i dansk musikliv.
Frode Andersen, accordeon, kommer fra Askøy ved Bergen i Norge. Han er uddannet i København på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og afsluttede studierne med debut fra Solistklassen i et program med værker udelukkende af nulevende komponister. Året efter debuterede han også i Norge, som en af Årets Debutanter under Rikskonserterne. Han er en meget benyttet kammermusiker og teatermusiker og har desuden spillet med de fleste danske orkestre og ensembler. Han har udgivet solo-cd’en Trash, der inddrager elementer og arbejdsformer fra den elektroniske musik. Cd’en blev indstillet til Danish Music Awards i kategorien 'Bedste soloudgivelse' og Frode Andersen modtog Dansk Komponistforenings Hæderspris for denne cd.
Udover at være udøvende musiker og arrangør har Frode Andersen gennem mange år også været administrativt engageret i dansk musikliv. Han har fungeret som administrator og organisator for en lang række begivenheder, festivaler og institutioner. Han er tidligere producent og kunstnerisk ansvarlig for Esbjerg Ensemble og har været udpeget som medlem af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg. Han er nu projektmanager for barokorkestret Concerto Copenhagen og ekstern censor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Er det første egentlig ikke bare et lidt finere ord for en god koncertharmonika? Internettet giver ikke noget klart svar, så jeg har spurgt Frode Andersen, der her forklarer forskellen:
"En harmonika har i venstre sides manual (set fra udøveren) fastlagte akkorder og grundbasser. Det vil sige, at man ved kun at trykke én knap ned, kan spille treklange i dur, mol og septim.
Et akkordeon har også muligheden for, at venstre hånds manual frigives til fx melodispil, så det også spiller enkelttoner og således er sammenligneligt med fx et orgels to manualer. Også på akkordeon bruges venstre hånd typisk til at spille bastoner, men teoretisk set kan begge hænder faktisk spille det samme. Jeg plejer at demonstrere det ved at spille Mester Jakob i kanon med mig selv. På harmonikaen er venstre manual låst fast i bas-rollen, og instrumentet er dermed forbeholdt musik, der er akkord-baseret. Derudover har det instrument, jeg bruger, (Pigini, Ellegaard Special) et generelt større omfang (ambitus) end de fleste harmonikaer har, og det er fortrinsvis bygget med henblik på udøvelse af klassisk musik."
fra omtale af Allan E. Petersen på Rootszone.dk
Helene Blum, folkesangerinde
Stina Bruun Schmidt, mezzosopran
Figura Ensemble
John Kruse, klarinettist
Anne Mette Balling, sopran
Tuva Semmingsen, mezzosopran
Jesper Buhl, baryton
Torben Iversen, fortæller og skuespiller
Jens Søndergaard, baryton
Mette Østergaard, mezzosopran
Sasse Flodgaard, alt
Thomas Storm, baryton
Mette-Maria Øyen, sopran
Stine Elbæk, sopran
Pihl & Schelling – Kasper Hemmer Pihl, saxofon og Joost Schelling, harpe
Bo Gunge, komponist
Peter Bruun, komponist
Jexper Holmen, komponist
Bo Andersen, komponist
Jens Henrik Koudal, folkemusikforsker
Pelle Gudmundsen-Holmgreen, komponist
Torben Sminge, musiker, producer
Ida-Marie Vorre, museumsinspektør, Carl Nielsen-ekspert
Peter Dürrfeld, forfatter, skribent
Carl-Aage Eliasson, organist, pianist og komponist
James Howard Young, organist og blokfløjtenist
Lasse Toft Eriksen, organist
Søren Storm, violinist, forlægger, butiksindehaver - www.noder.dk
Gateway Music - Dansk Musikerforbund, pladeselskab, distributør
Dacapo Records, pladeselskab
Michael Persson, MusicCode, musikproduktion
Lars Bollerslev, kunstmaler
Ella Skov, grafik, illustration, web
På ”Som En Forårsnat” udsættes 19 nordiske sange, salmer og folkemelodier for det måske lidt usædvanlige, men smukke og virkningsfulde samspil mellem en harmonika og en violin i virtuosklassen. Kunne de dog ikke spille lidt forkert en gang i mellem, kan man gribe sig i at tænke. Men tænk, det tror jeg faktisk ikke, de gør. Rent forårsguf for øregangene midt i vintertiden, hvis man vel at mærke hører til dem, der elsker den danske højskoleprægede folkesjæl, som den kan findes i musikken. Pladen blev valgt til Ugens CD på Danmarks Radios P2, hvor den fortsat hyppigt bliver spillet.
fra anmeldelse af Allan E. Petersen, Rootszone.dk
Rosendals digte har haft en magnetisk kraft, der har lokket mange komponister til. Mest kendt er nok Per Warming, Ole Ugilt Jensen, Erling Lindgren og Rasmus Skov Borring, men alle melodierne på pladen er bestemt værd at lytte til. Det samme gælder i den grad musikerne, den eminente duo, som består af den danske violinist Hanne Askou og den norske akkordeonist Frode Andersen, som begge er klassisk uddannede. På fornem vis forener de det klassiske og det folkelige med bløde toner, som fletter sig fint ud og ind i hinanden. Ren honning i øregangene!
fra anmeldelse af Allan E. Petersen, Rootszone.dk
Som duo betragtet er deres helt særlige styrke,deres evne til at præsentere det enkle, og løfte det op på et plan, hvor ogsådet må betragtes som stor kunst. Via deres arrangementer af ofte kendte forlæggør de musikken til deres egen, og resultatet er både stemningsfuldt ogmedrivende. Alt det overflødige er skrællet væk – tilbage står kun denabsolutte kerne i musikken. At de samtidig er i stand til at præsentere enramme omkring deres program, så det bliver sat i et større perspektiv løfterkun oplevelsen.
Ida-Marie Vorre, museumsinspektør, Carl Nielsen Museet i Odense
Dynamisk sammenspil, fra det vemodige til det lystige, hvor de to instrumenter skiftevis smeltede sammen og markerede sig hver især. En helt igennem suveræn instrumentbesætning!
fra anmeldelse af koncert i Det Gamle Rådhus, Ribe
En helt fantastisk oplevelse af de to instrumenter. Det kræver disciplin og omhyggelighed for et strygeinstrument at intonere efter et accordeon. Men netop dette har Duo Askou//Andersen gjort til ét af deres varemærker - den subtilt balancerede og homogene klang, hvor de to instrumenter spinder sig om hinanden og bliver til ét instrument på samme tid som nye og raffinerede klangbilleder pludseligt opstår.
Jacob Nielsen, pianist, Silkeborg Classic
"Der er tale om musik, ingen nysgerrig lytter behøver at afholde sig fra. Den gængse påstand om, at der består et slægtskab mellem jazzmusik og visse af Johann Sebastian Bachs værker bliver for mig at høre bekræftet i disse lettilgængelige studier, hvor alle fem musikere spiller, som om det har været lutter glæde for dem at deltage i projektet.”
Peter Dürrfeld om udgivelsen "12 Studier" af Bo Gunge i Kristeligt Dagblad